Jdi na obsah Jdi na menu
 



.. a jelikož studuji již třetím rokem nutričního asistenta, nemohu si nechat ujít vložit zde pár článků o zdravé výživě..

TUKY


 - pro jednotlivce na den maximálně 30% z denní energetické potřeby
 - tuky s obsahem nasycených mastných kyselin maximálně z tohoto množství 10%
 - tuky s obsahem nenasycených mastných kyselin maximálně z tohoto množství 20%
 - cholesterolu méně než 300 mg/den
 - poměr nasycených MK a nenasycených MK = 1 : 2  ( 1 mononenasycené, 1 polynenasycené )

 - tuky rozdělujeme podle původu na rostlinné a živočišné

 - živočišné ( s výjimkou je rybí tuk ) obsahují nasycené MK - kys. stearová, máselná a palmitová
 - rostlinné tuky a rybí tuk obsahují nenasycené MK, jedná se o kyseliny, které si organismus nedokáže vytvořit, jsou pro něj velmi významné - poly: kys.linolenová, linolová, arachidonová a mono: kys. olejová
 - tyto nenasycené mastné kyseliny snižují hladinu triacylglycerolů v LDL v krvi, čímž mají význam v prevenci vzniku nemocí kardiovaskulárního systému ( ateroskleróza, infarkt myokardu, cévní mozková příhoda, hypertenze... )

Zdroje rostlinných tuků - jednodruhové oleje ( slunečnicový, bodlákový, sójový, řepkový -jsou bez obsahuje kyseliny erukové, olivový atd ..), Flóra, flóra pro aktiv. Pro zachování jejich biologické hodnoty je vhodné jejich používání v syrovém stavu, tzn. vkládat, vmíchat, zakapat do pokrmů, mazat na pečivo...


BÍLKOVINY


 - pro jednotlivce na den maximálně 15% CDPE nebo 0,8 až 1g B/kg hmotnosti/den
 - DD bílkovin na kg a den se liší podle věku nebo jiných nároků ve vztahu k nemoci či určité životní situaci ( sportovci, těhotné, kojící, senioři, děti, nemoc s projevy úbytku bílkovin - vyšší potřeba )
 - bílkoviny jsou složeny ze základních stavevních kamenů organismu = aminokyselin
 - jsou ve zdravé výživě velice významné
 - aminokyseliny dělíme na esenciální, které organismus nedokáže vytvářet a musíme je přijímat potravou a neesenciální, které si dokážeme vytvořit
 - poměr esenciálních a neesenciálních B = 2 : 1

- bílkoviny dělíme na živočišné a rostlinné

- hlavními zdroji esenciálních aminokyselin jsou živočišné B
-mléko
-mléčné výrobky
-maso
-vejce

 - zdroje, které neobsahují všechny esenciální aminokyseliny
-brambory
-luštěniny
-obiloviny
-mlýnské výrobky

 - při deficitu bílkovinné stravy vzniká řada poruch a nemocí ( např. zpomalený růst, lomivost kostí, úbytek svalové hmoty, neplodnost, anémie ... )


SACHARIDY


 - pro jednotlivce na den maximálně 55% z CDPE
 - základem by měl být přijem sacharidových potravin, které jsou zdrojem polysacharidů ( vlákniny )
 - dobrým zdrojem polysacharidů včetně vlákniny jsou obiloviny nevyjímaje netradičních druhů - pohanka, jáhly, špalda, amarant..., celozrnné výrobky a luštěniny
 - v denním jídelním lístku by neměla chybět zelenina v různých úpravách nebo syrová a ovoce ( přínosem pro organismus jsou jen kvalitní potraviny  !! )

 - potraviny obsahující jednoduché cukry a cukr samotný jsou jen rychlým zdrojem energie bez jiných biologicky cenných látek pro organismus, jejich množství a v jídelním lístku má být velmi nízké ( cukr, moučníky, dezerty, cukrovinky, zmrzliny )


PYRAMIDA ZDRAVÉ VÝŽIVY
- v základně je pečivo a mlýnské výrobky - vhodné k čObrazekasté konzumaci                        ( polysacharidy)
- pak ovoce a zelenina - zdroje Vitamínů a dalších cenných látek pro organismus
-mléčné a masné výrobky - zdroje bílkovin
-nejvýše jsou jednoduché cukry ( nepřínosné pro organismus)


 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

Portrét



Poslední fotografie


Facebook


Archiv

Kalendář
<< říjen / 2022 >>